
Suzuki GSX-8T i GSX-8TT – premiera „klasyków” w najnowocześniejszym wydaniu
Suzuki Motor Corporation oficjalnie prezentuje dwa nowe modele motocykli: GSX-8T i GSX-8TT. Obydwie światowe premiery definiują najnowocześniejsze technologie i dopracowane detale, a także wyjątkowy styl z DNA sportowych maszyn japońskiego koncernu, które produkowano na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Suzuki GSX-8T i GSX-8TT debiutują w sieci dilerów Suzuki Motor Poland w cenach, odpowiednio, 43900 i 46900 złotych.
GSX-8T nawiązuje do stylu cafe racer, gdy „8TT” (wyposażony w osłonę reflektora oraz dolną owiewkę) ma jeszcze bardziej „sportowy look”. Obydwa motocykle uzupełniają rozrastającą się gamę Suzuki z silnikami o pojemności 800 cm3 - do napędu w 8T/8TT wykorzystano dwucylindrowy silnik, wcześniej wdrożony w modelach: GSX-8S, GSX-8R, V-Strom 800 oraz V-Strom 800DE. Przy projektowaniu kolejnych nowych Suzuki posłużono się również ramą i zawieszeniem wspomnianych modeli, korygując jednak wiele detali oraz wprowadzając zupełnie nowe ustawienia istniejących systemów. Inżynierowie Suzuki stworzyli w ten sposób maszyny, które dzięki jeszcze wygodniejszej pozycji za kierownicą użytkownicy docenią nawet na dłuższych dystansach, a także – dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu i quick-shifterowi w standardzie z S.I.R.S – sprawdzą się także w mieście czy podczas jazdy ze sportowym zacięciem, także na torze. Producent obiecuje lekkość prowadzenia, doskonałe wyważenie oraz osiągi.
Airbox mieszczono pod siedzeniem za kompaktowym silnikiem 8T/8TT (jednostka z tzw. cross-balancerem dla zmniejszenia wibracji), natomiast skrócony tłumik układu wydechowego przesunięto pod wahacz, żeby w odpowiednim punkcie wyznaczyć środek ciężkości i przy okazji zmniejszyć masę konstrukcji. W porównaniu do GSX-8S skok przedniego zawieszenia został zwiększony o 10 mm, co przekłada się m.in. na lepsze wybieranie nierówności oraz zwinność samego motocykla. Nieznacznie zmienił się również prześwit, aby zwiększyć stabilność. Inżynierowie z Hamamatsu zoptymalizowali również sztywność podwozia oraz ustawienia zawieszenia. GSX-8T wyróżnia okrągły reflektor z charakterystycznym podcięciem od dołu, gdy w modelu GSX-8TT zastosowano dodatkowo efektowną owiewkę. Sylwetki maszyn nie są przypadkowe i powstały z inspiracji Suzuki sprzed lat. 8T nawiązuje do kultowego T500, zaś 8TT - TR500 Titan. W swojej epoce maszyny, o konstrukcji wzorowanej na wyczynówkach z toru wyścigowego i napędzane mocnym, dwusuwowym silnikiem twin (pierwszym takim w Suzuki), słynęły z bezawaryjności i osiągów. T500, o mocy 47 KM, jako pierwszy seryjny motocykl marki mógł się rozpędzić powyżej 180 km/h. Przez wiele lat były jednymi z najchętniej wybieranych modeli japońskiej marki.
Okrągły i płaski reflektor – co podkreślają sami projektanci z Hamamatsu – nie jest niczym nowym i spotyka się go w wielu motocyklach innych marek. Warto jednak dopowiedzieć, że w Suzuki okrągłych świateł diodowych wcześniej nie stosowano. LED-y w 8T/8TT znakomicie doświetlają pobocze oraz świetnie sprawdzają na zakrętach. Wykorzystanie technologii Aerial Light Distribution zwiększa ich skuteczność, a doświetlanie na łukach jest porównywalne z jazdą z włączonymi światłami drogowymi-potocznie tzw. długimi.
Inne są również lusterka: po raz pierwszy są mocowane na końcach kierownicy (bar-end-type). Przy ich projektowaniu wzięto pod uwagę nie tylko jakość wykorzystanych materiałów – lusterka są całkowicie metalowe, ale też widoczność (choć wyglądają inaczej i są inne nie różnią się od skuteczności tych z modelu GSX-8S).
W „8T” zastosowano czarną osłonę silnika (podobnie jak w modelu Katana), matowo czarna jest także cała tylna część motocykla. Dla kontrastu fragment ramy jest w odcieniu tytanu, skrócony tłumik ma osłonę z nierdzewnej stali, a elegancję maszyny podkreśla zastosowanie w przednim zawieszeniu KYB elementów w kolorze złota. Nieco inaczej designerzy z Japonii podeszli do stylu 8TT. Suzuki w tej odmianie niemal w całości są malowane w jednym odcieniu. Mają jednak czarne przednie zawieszenie, kontrastujące kolorowe koła i - na zbiorniku oraz na owiewce – kombinację pasów, co nawiązuje do stylu maszyn Suzuki z Moto GP. Ogumienie to specjalnie dedykowane opony Dunlop SPORTMAX Roadsport 2. Zbiornik paliwa w dwóch nowych Suzuki ma pojemność 16,5 l (a więc jest większy niż w GSX-8S czy w GSX-8R, gdzie mieści się 14 l benzyny), co przekłada się na lepszy zasięg oraz sprawia, że 8T/8TT jeszcze lepiej nadają się do turystyki. Kształt zbiornika nie jest przypadkowy – ułatwia prowadzenie oraz zajęcie właściwej, wygodnej pozycji za kierownicą. Mimo większego zbiornika paliwa GSX-8T ma o kilogram mniejszą masę od bazowego GSX-8S. Oszczędność na masie to m.in. zasługa zmiany akumulatora.
W obu Suzuki w miejsce klasycznych, ołowiowo-kwasowych baterii zastosowano znacznie lżejszy (aż o 2 kg!) akumulator litowo-jonowy. Ma dłuższy okres eksploatacji i znakomicie radzi sobie w niskich temperaturach. Zbadano, że baterie ołowiowo-kwasowe pozwalają w takich warunkach na 13 uruchomień silnika, zaś dzięki technologii litowo-jonowej aż 46 razy. Z inżynierskich wyliczeń wynika, że akumulatory ELIIY (przetestowano je na torach wyścigowych w cyklu World Endurance Championship – jeździły w zespole Yoshimura SERT Motul) tracą napięcie dopiero po 740 dniach, a więc od klasycznych działają sześć razy dłużej. Mają też o 60 procent mniejsze rozmiary niż baterie w modelu GSX-8S. Pod względem rozmiarów odpowiadają akumulatorom ze skuterów klasy 50 cm3. Na wyposażeniu jest 5-calowy wyświetlacz TFT, a także USB typu C. GSX-8T od 8TT różni nieco kształt siedziska z poliuretanu o wysokiej gęstości (ten sam zastosowano również w kanapie modelu DRZ). Pokrycie jest bardziej miękkie, żeby zapewnić wygodę jazdy i zarazem tak dobrane, żeby się na nim nie ślizgać. Dla lepszego wyważenia całej konstrukcji – porównując z GSX-8S – siedzisko 8T jest nieco węższe. Pasażer ma jednak więcej miejsca do siedzenia.
Motocykle trafiają na rynek w kilku kolorach. W przypadku modelu 8T można wybierać pomiędzy złoto-pomarańczowym (Candy Burnt Gold - QSY), czarnym (Metallic Mat Black - YKV) lub metalicznie zielonym (Metallic Mat Steel Green - QVP). Suzuki GSX-8TT będzie zaś perłowo - zielony, matowy (Pearl Mat Shadow Green - QU5) lub błyszczący, czarny (Glass Sparkle Black - YVB).
Suzuki GSX-8T i GSX-8TT debiutują w sieci dilerów Suzuki Motor Poland w cenach, odpowiednio, 43900 i 46900 złotych.
Dane techniczne Suzuki GSX-8T/GSX-8TT | |||
---|---|---|---|
8T (WEM2 1/3) | 8TT (WEM2 1/4) | ||
Długość całkowita (mm) | 2115 | = | |
Szerokość całkowita (mm) | 775 | = | |
Wysokość całkowita (mm) | 1105 | 1160 | |
Rozstaw osi (mm) | 1465 | ||
Prześwit (mm) | 145 | ||
Masa gotowego do jazdy (kg) | 201 | 203 | |
Silnik: 4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą | |||
Moc maksymalna KM/kW (obr./min) | 82/61-8500 | ||
Maksymalny moment obrotowy (obr./min) | 78-6800 | ||
Średnica cyl. x skok tłoka (mm) | 84 x 70 | ||
Pojemność skokowa (cm3) | 776 | ||
Stopień sprężania | 12,8 +/- 0,3 :1 | ||
Zasilanie | wtrysk paliwa, benzyna bezołowiowa E10 | ||
Rozrusznik | elektryczny | ||
Smarowanie | mokra miska olejowa | ||
Skrzynia biegów | 6-stopniowa, mechaniczna | ||
Zawieszenie | Przód | teleskopowe, tłumienie olejowe, skok 130 mm | |
Tył | wahacz, amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, tłumienie olejowe, skok 130 mm | ||
Kąt główki ramy/wyprzedzenie (mm) | 25o/104 mm | ||
Hamulce | Z przodu | tarczowe podwójne (Nissin) | |
Z tyłu | tarczowe (Nissin) | ||
Ogumienie | Z przodu | 120/70ZR17M/C (58W) | |
Z tyłu | 180/55/R17M/C (73W) | ||
Układ zapłonowy | elektroniczny | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 16,5 | ||
Pojemność oleju przy wymianie (l) | 3,5 | ||
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,2 | ||
Emisja CO2 | 99 g/km, Euro 5+ |
Sprzątamy w Ślesinie – Suzuki Clean Ocean 7
Za nami już siódma edycja wielkiego sprzątania polskich akwenów w ramach ogólnoświatowej akcji Suzuki Clean Ocean, która ma na celu uświadomienie zagrożenia dla środowiska naturalnego człowieka, płynącego z zanieczyszczenia rzek, jezior i mórz.
Dowiedz się więcejGSX-8S w czołówce wg. Motorrad
Magazyn „Motorrad” opublikował test porównawczy motocykli z popularnego segmentu naked.
Dowiedz się więcejSuzuki Narodowym Dostawcą Mistrzostw Świata Mężczyzn do lat 21 w Piłce Ręcznej 2025
Marka Suzuki rozszerzyła współpracę ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, zostając Oficjalnym Narodowym Dostawcą Mistrzostw Świata Mężczyzn do lat 21 w Piłce Ręcznej.
Dowiedz się więcejSuzuki Clean Ocean 6 w Marinie Lubczyna
Teoretycznie za śmieci płacimy wszyscy, co jednak nie zmienia faktu, że odpady wciąż w Polsce nie trafiają dokąd powinny, a więc na wysypiska.
Dowiedz się więcej